تجربتي الواقعية مع الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي

أنا أحد خريجين الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي التي تًعد هي الأفضل من حيث تطبيق سياسة التعليم البريطاني التطبيقي الهادف، أنا سجلت معاهم في ماجستير تخصص الإدارة التربوية وقبلها حصلت على عدة شهادات أخرى من أماكن أخرى لا أحب أن أذكرها خجلاً من انها شهادة مكتوب عليها اسمي لأني أشعر بسذاجة بسبب الخسارة على ما ضيعته معهم من وقت وجهد ومال على القدر الضحل من العلم اللي اتعلمته من خلالهم!

 

كمان مقارنةً بدراستي في الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي لا أعتبرها دراسة أصلاً، أعتبرها جولة سطحية في العلوم التربوية و إدارتها من مجلات متخصصة كاتبة مواضيع سطحية بشكل عام كدة مش بشكـل محـترف مـقررات مفيـدة وهادفة، و كمان فضلت ذكر الأفضل بالنسبة لي فقط كم كل الأماكن اللي درست فيها عشان اتكلم عنها هي بس بغرض الافادة العامة لكل حد محتاج نصيحة مهمة أووووي زي دي زي ما أنا كمان كنت محتاج نصيحة كدة في وقت من الأوقات و لو كان حد قدملي النصيحة بخصوص الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي كان وفر عليا كتير أوي أوي فلوس و وقت وجهد وتعب .... 

 

وخاصة دلوقتي في ناس كتير بتسأل عن أفضل الهيئات التعليمية المتخصصة في الدراسات العليا و الدراسات التكميلية على مستوى العالم في الإدارة التربوية بالذات و ترشيح أفضلهم بقائمة التعزيز. و أهم شيئ في الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي لمسته بنفسي هو انها بتقوم بتفعيل طاقات العقل المبدع و التفكير المنطقي الاستنباطي و قدرات التحليل و التفاعل و الاستنتاج و إيجاد حلول للمشكلات بدلا من التركيز على زرق عقل الطالب بفيض من المعلومات النظرية الغير مرتبطة بالواقع، و هو ما يؤدي إلى سهولة نسيانها عقب اجتياز الطالب للامتحان بها، على عكس ما أشهده في مؤسسات التعليم العالي التقليدية في أغلب الدول العربية. إلا أنني أُقدِم على رأسهم الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي في تحقيق هذا الهدف الذي يُعد هو الأهم لي كمتخصص تربوي في العملية التعليمية، و هذا نظراً لما عايشته واقعياً من خلال تجربتي معهم .

 

مش هقول لحد سجل فيها وادرس معاهم و هم الأفضل، بس أنا بقول فعلا أكتر مكان درست فيه واستفدت فعلاً بنسبة كبيرة أوي وحاسس اني حققت طموحي و حتى في شغلي كمان هو الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي. فعلا أنا ممنون جداً للأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي على كل اللي شوفته معاهم من تميز و دقة و مصداقية و رقي. شكراً بجد للإنسان اللي نصحني بيهم وكان سبب الخير بالنسبة لي لأن من يومها و أنا باشتغل شغل مختلف و ارتفع مستوايا المادي بعد الترقيات المستمرة و كل دا بفضل الله تعالى أولاً ثم بفضل الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي.

 

أضف تعليق

كود امني

تجربة رمز تحقق جديد